ОПШТЕ МЕЂУПРЕДМЕТНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ
Опште међупредметне компетенције заснивају се на кључним компетенцијама, развијају се кроз наставу свих предмета, примењиве су у различитим ситуацијама и контекстима при решавању различитих проблема и задатака и неопходне свим ученицима за лично остварење и развој.
Опште међупредметне компетенције су:
- Компетенција за учење;
- Одговорно учешће у демографском друштву;
- Естетичка компетенција;
- Комуникација;
- Одговоран однос према околини;
- Одговоран однос према здрављу;
- Предузимљивост и оријентација ка предузетништву;
- Рад са подацима и информацијама;
- Решавање проблема;
- Сарадња;
- Дигитална компетенција;
Компетенција за учење
Учење је процес стицања знања и вештина, развијања свести и ставова неопходних за лични и професионални развој и активно учешће у друштвеном животу. Способност за целоживотно учење обухвата све компетенције које се стичу образовањем. Компетенција за учење основа је целоживотног учења.
- Има позитиван и одговоран однос према учењу
- Мотивисан је и оспособљен да самостално планира, организује, спроводи и вреднује учење; разликује битно од небитног, изражава и образлаже идеје.
- Користи различите информације и има критички однос према њима
- Примењује одговарајуће начине учења у складу са циљевима, садржајем, интересовањима.
- Способан је да самостално и у сарадњи са другима истражује, открива и повезује нова знања; користи могућности ваншколског учења
Учешћем на угледним часовима показују да су мотивисани и оспособљени да примењују одговарајуће начине учења, користе могућности ваншколског учења. Спремањем приредби ученици показују своја различита интересовања (певање, глума, рецитовање..).
Одговорно учешће у демографском друштву
Ученик разуме и прихвата значај принципа правде, слободе, солидарности, националне, верске, родне и етничке равноправности и одговорности као темељ демократског друштва, активно учествујући у животу школе (одељењска заједница, вршњачки тим, ученички парламент и сл.) и заједница којима припада (нпр. породица, локална заједница) у складу са својим узрастом. Поштује и залаже се за поштовање дечјих и људских и мањинских права, као и личног и националног достојанства. Упознаје себе, развија своје друштвене улоге и јача свој идентитет, лични интегритет, самосталност, самопоуздање и позитиван однос према другима. Поштује равноправност различитих заједница, њихову традицију и културни идентитет. Одговоран је за изборе и одлуке које чини и понаша се хумано и сa уважавањем према другима. Аргументовано заступа ставове и мишљења уважавајући супротна гледишта, као и усвојене процедуре доношења одлука.
- Има позитиван став према поштовању људских права и слобода.
- Зна дечја и основна људска права и одговорности, уме да препозна њихово кршење и способан је да их аргументовано брани.
- Понаша се одговорно, хумано и толерантно у друштву.
- Примењује процедуре демократског друштва у одлучивању и избору; поштује одлуке већине и уважава мишљења мањине.
- Негује своју националну културну баштину и активно учествује у интеркултуралном дијалогу.
- Промовише позитивне вредности друштва у различитим активностима (нпр. хуманитарне, еколошке, културно-уметничке акције; борба против насиља и дискриминације по било ком основу (нпр. верском, националном, родном, узрасном, етничком...); акције против болести зависности, злостављања животиња итд.).
Учешћем у пројекту,,Квалитетно образовање за све“ наши ученици граде позитивне ставове према људским правима,понашају се хумано и толерантно,што говори и учешће у хуманитарним акцијама (пакетићи за децу са КиМ, помоћ болесној деци) присуствовали ,,Живој библиотеци“ где су исказали максималну емпатију, разумевање према различитим хендикепираним особама, као и различитим народима и верама.
,,Дан ружичастих мајица“ обележили смо пуштањем балона чиме су ученици исказали емпатију и оснаживање према оболелима од најтежих болести.
Одговоран однос према околини
Ученик стиче знања и развија свест о дејству људских активности на животну
средину и природу; усваја ставове о неопходности очувања непосредне и шире
околине и развија способности активног деловања ради очувања средине у школи,
непосредној околини и породици. Познаје људске активности и начин на који оне
могу да угрозе или унапреде околину, живи свет и природу у окружењу. Одговоран
је према квалитету сопственог живота, што обухвата и однос према околини и однос
према здрављу. Разуме сопствену одговорност и одговорност заједнице у изградњи
личне и заједничке будућности, као и будућности наредних генерација. У области
одрживог развоја – зна основне поставке одрживости, разуме принципе одрживог
развоја и практикује активности које га подржавају.
-Уочава чиниоце и понашања који нарушавају природу и квалитет животне
средине у широј околини и свакодневном животу; развија свест о положају
човека у природи и његовој одговорности за стање животне средине и
природе.
-Сагледава које активности (обрасци понашања), на личном нивоу, нивоу
заједнице и глобалном нивоу, могу унапредити стање и квалитет животне
средине и природе.
-Спознаје везу између квалитета животне средине и квалитета свог живота и
разуме да се његова добробит и добробит заједнице и друштва огледа и у
квалитету и одрживости његове околине.
-Практикује активности које подстичу одрживост, на пример штедња воде и
енергије, разврставање отпада, рециклажа; повезује значај тих активности за
свој будући живот, живот заједнице, као и живот будућих генерација.
-Активно се укључује у друштвене акције у школи и заједници које су
усмерене ка заштити, обнови и унапређењу животне средине и ка одрживом
развоју.
-Процењује и вреднује утицај својих навика у потрошњи ресурса и одлагању
отпада, и одређује какав утицај оне имају на животну средину, квалитет
живота и здравља и одрживи развој.
Школа је ушла у пројекат ,,Подизање еколошке свести о значају примарне
селекције“, где су ученици проширили своја знања о значају скупљања, разврставања и
рециклажи отпада. Практиковањем ових активности обезбеђују добробит целе
заједнице, као и за свој будући живот и живот будућих генерација.